Delaktighet och tillgänglighet i våra vanligaste ljudmiljöer

2016-05-30 genomförde Ljudmiljöcentrum i samarbete med Harec och forskningsnoden Medicinsk humaniora vid Institutionen för kulturvetenskaper, LU ett tvärvetenskapligt seminarium om "Delaktighet och tillgänglighet i våra vanligaste ljudmiljöer"

Under detta flervetenskapliga forskningsseminarium presenterades och diskuterades aktuell forskning om ljud, ljudmiljöer, dövhet, hörselnedsättning och delaktighet. En kommande flervetenskaplig antologi om ljudmiljöer presenterades. Detta seminarium arrangerades i samarbete mellan Ljudmiljöcentrum vid Lunds universitet, Harec och forskningsnoden Medicinsk humaniora vid Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet. Syftet var att stimulera till nytänkande flervetenskaplig forskning om ljudmiljöer. Forskargruppen Critical studies in (dis)ability & illness (tidigare HumLjud) har koncentrerat sig på att bygga upp en tvärvetenskaplig humanistisk miljö med forskningsfokus på handikappvetenskapliga perspektiv på ljudmiljöer. I forskargruppen ingår forskare från etnologi, historia och sociologi.

Ingela Holmström, Avdelningen för teckenspråk och svenska som 2:a språk för döva, Stockholms universitet

Per Germundsson, Institutionen för socialt arbete, Malmö högskola

Åsa Alftberg, Institutionen för socialt arbete, Malmö högskola