I sinnenas och minnenas trädgård

- Demens, ljudmiljö & åldrande

2018-09-14 anordnade Ljudmiljöcentrum det tvärvetenskapliga symposiet "I sinnenas och minnenas trädgård - demens, ljudmiljö & åldrande"

I sinnenas och minnenas trädgård

Symposiet rörde den forskning som finns kring förhållanden mellan demenssjukdomar och ljud, liksom miljöfaktorer som buller och luftföroreningar. Symposiet syftar till att undersöka hur åldrandeprocesser kan påverkas av ljudmiljö, tillgång respektive frånvaro av grönska och natur, samt social interaktion i form av sång och musik. Det kommer även att fokusera på hur miljöer kan skapas för att underlätta för demensdrabbade, samt hur minnets funktioner påverkas av ljud och buller.

Patrik Grahn, prof, SLU Alnarp
Forskningsevidens: trädgårdar kan hjälpa dementas funktioner

Anna Bengtsson, SLU, Alnarp
Evidensbaserad design i vårdsammanhang

Anna Oudin, arbets- och miljömedicin, Lund
Frisk luft och fågelsång, påverkar det demens?

John Andersson, psykologi, Umeå
Trafikbuller & demens

Nils Fälth, Minneskliniken Malmö
Musikterapi som intervension för neurokognitiv sjukdom