Höra men inte se - Se men inte höra

Ljudmiljöns roll för syn- och hörselskadade

2017-05-19 genomförde Ljudmiljöcentrum det tvärvetenskapliga symposiet "Höra men inte se - Se men inte höra"

Höra men inte se

Hur kan en blind orientera sig med hjälp av ljudmiljö och hur kan ljudmiljön hjälpa eller stjälpa för den som har nedsatt hörsel? Dessa och många andra frågor kommer att berördes i samband med föreläsningarna och den workshop som arrangerades av Ljudmiljöcentrum.

Forsknings- och utvecklingsrapporten ”Med ljudet som omvärld” ger en unik inblick i hur elever med blindhet beskriver skolans olika ljudmiljöer och hur dessa skapar skiftande förutsättningar för lärande och delaktighet. Ljudmiljön är avgörande för både inlärningen och det sociala samspelet. Den 19 maj 2+17 presenterades rapporten på tvärvetenskapligt symposium arrangerat av Ljudmiljöcentrum vid Lunds universitet.

Mats E Nilsson professor i psykologi, Stockholms Universitet
Sara Backström Lindeberg, rapportförfattare och rådgivare på specialpedagogiska skolmyndigheten
Ann-Charlotte Larson, rapportförfattare och rådgivare på specialpedagogiska skolmyndigheten
Anders Jönsson, civ. ing. - teknisk audiologi, Lunds Universitet