Auditiv mångfald: från hörandet som universellt till hörandet som specifikt

DEL AV SOUND STUDIES FÖRELÄSNINGSSERIE

John Levack Drever
17 NOVEMBER 2022, 15.15-16.30, LUX:B251

Begreppet auditiv mångfald går ut på en förvånansvärt provocerande idé om att hörseln inte är en fast, idealisk, symmetrisk, mekanisk, universell uppsättning mått baserad på det otologiskt normala, utan snarare en nyckfull känsla som vi och andra tyst upplever under vårt pågående dagliga liv, och som vi kontinuerligt lär oss ifrån.

I sin förestående publikation, Aural Diversity, kartlägger John Levack Drever utvecklingen av konceptet utifrån en studie om ljudet från höghastighetshandtorkare. Under sitt föredrag kommer han att titta tillbaka på en av de tidigaste inspelade urbana bullerstudierna, London Street Noises från 1928, en tid som föregick användningen av decibel och förståelsen för hörselnedsättning efter exponering för ljud. Sammanfattningsvis kommer föredraget att utforska några av de olika områden som kan dra nytta av ett mer fonetiskt mångsidigt tillvägagångssätt, vilket förespråkas i boken.

John Levack Drever

Porträttbild på John Levack Drever

John Drever är professor i akustisk ekologi och ljudkonst vid Goldsmiths, University of London, där han leder Unit for Sound Practice Research (SPR). Han studerade musik vid University of Wales, Bangor (1992-95), följt av en MMus-studie i elektroakustisk musikkomposition vid University of East Anglia (1995-6). 2001 tilldelades han en doktorsexamen från Dartington College of Arts, för en avhandling med titeln "Phonographys: Practical and Theoretical Explorations into Composing with Disembodied Sound".