Sopsortering och gammelträd — så låter hållbarhet enligt mellanstadieelever

PREMIÄR 17 april 2023

Skapat av Kajsa Antonsson

Bildkollage med ett svartvit fotografi på Kajsa Antonsson samt en färgglad soptunna med ansikte

Sopsortering och gammelträd — så låter hållbarhet enligt mellanstadielever är ett ljudverk som bygger på barns tankar om hållbarhet; vad det är och hur det kan låta. Ljuden är inspelade under en workshop gjord med elever på Lunds Montessorigrundskola i mars 2023, vars syfte var att ta reda på detta. I verket kan du höra flera ljud som går att koppla till elevernas olika definitioner av hållbarhet, men de har också fångat andra ljud som de sprang på av en slump eller hittade på i stundens hetta. Kajsa har komponerat med elevernas material och med sina egna inspelningar av klassens ljudskapande. Verket är en hopslagning av deras associationer - till elbilar, översvämningar, papperspåsar, elbananer (?) och artificiella träd - och konstnärens egna - Fridays for Future, Extinction Rebellion och cacerolazo; en form av protestyttring där man visar missnöje och stör den rådande ordningen genom att slå och slamra med kastruller och pannor.

Som del av workshopen fick eleverna lista allt de kom på som har med hållbarhet att göra. Några av dessa saker ser du i titeln och i exemplet på associationer ovan. Här är några fler du kan ta med dig: biogas, regnskog, saker som håller, åka buss, cykla, ”Panta mera”-sången, inte slösa, inte slänga plast i naturen, barn, fågelkvitter, segelbåt, regn, vågor, vind, ekologiskt, fri betesmark, plantera rätt, matematik, forskare, musik, släng inte mat, laga saker.

Kajsa Antonsson är kompositör och kulturproducent baserad i Malmö. Hennes arbete fokuserar på att utforska hur vi uppfattar och tänker kring ljud, med särskilt fokus på hur dessa informeras av de infrastrukturer och institutioner vi rör oss genom. Hon har gjort projekt både i Sverige och internationellt, bland annat med Konstmusiksystrar (SE), Ung Nordisk Musik, Poste Restante (SE), Inter Arts Center (SE), Ultima Festival Oslo (NO), Nordic Music Days, m.fl.