Deltagare sökes till forskningsprojekt om röst och välbefinnande

Äldre personer sitter vid ett bord. Animation.

Projektets huvudsyfte är att utreda vilken effekt olika sociala aktiviteter, som körsång och vanlig kursverksamhet, har på rösthälsa och allmänt välbefinnande för äldre vuxna.

Det är vanligt att rösten försämras och blir svagare med stigande ålder, och vi vill ta reda på om körsång och andra sociala aktiviteter kan motverka detta. Dessutom vill vi undersöka om en simulerad visuell miljö (virtual reality) kan hjälpa äldre vuxna att höja röststyrkan på begäran. Att höja röststyrkan är något som kan uppfattas som svårare med
stigande ålder.

Till detta projekt söker vi nu dig som är 60 år eller över.

Du hittar mer information om projektet här

Forskningshuvudman för projektet är Lunds universitet och samarbetet sker med Åbo Akademi i Finland.  Med forskningshuvudman menas den organisation som är ansvarig för projektet. Ansökan är godkänd av Etikprövningsmyndigheten, diarienummer för prövningen hos Etikprövningsmyndigheten är 2020-01678. Ansvarig för projektet är Viveka Lyberg Åhlander, professor i logopedi, Johan Mårtensson, Fil dr,  neuropsykologi, Docent och foniater Roland Rydell, Birgitta Sahlén, professor i logopedi, samt Greta Öhlund Wistbacka, Fil Dr i logopedi, Uppsala universitet.