Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Det går över

Premiär 15 mars

Ljudverket ”Det går över” är ett försök att trösta lyssnaren. Ljuden – Leo Correia de Verdiers egen röst och Adina Sabins cello – kombineras med rundgångar och resonanser i en stor plåt.

Photo of Leo Correia de Verdier
Leo Correia de Verdier

 

Ljudkonstnären Leo Correia de Verdier är född i Salvador i östra Brasilien. Hon är uppvuxen i Sverige och Brasilien. Hon hämtar sina intryck från klassisk musik och från sina länders folk- och populärkultur. Hon intresserar sig för sociala och rituella aspekter av musik och för hur människor uppfattar ljud i oväntade situationer. Trots sin lekfullhet har Leo Correia de Verdiers verk en allvarlig underton. Hennes musik är komplex i sin blandning av skörhet och styrka, förfining och råhet. Ljuden i dessa kompositioner är ofta trasiga syskon till klassiska klanger som sätts ihop på ett nytt sätt.

Bakom den skenbara enkelheten finns en sofistikerad balansgång mellan olika stilistiska referenser som utmanar lyssnarens invanda relation till musiken. Utan att förlora sin egen röst är Leo Correia de Verdier mån om lyssnarens djupa upplevelse. Hon uppmanar till ett engagerat och medskapande lyssnande där förundran, tankar och känslor väcks.

Stycket för Ljudbänken har Leo Correia de Verdier skapat i samarbete med cellisten Adina Sabin, utbildad vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) och Musikhögskolan i Göteborg och med uppdrag såväl som soloartist och som medverkande i kammar- och symfoniorkestrar. Tillsammans delar de intresset att hitta nya miljöer och sammanhang där musiken kan ta plats.

Leo Correia de Verdier, född 1980, har studerat vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Musikhögskolan i Piteå, på Gotlands Tonsättarskola och Janáčkova konzervatoř, Ostrava, Tjeckien. Hon skriver för de flesta sorters ensembler, från instrument som solooboe och harpa, symaskin och elektronik, till kör och orkester. Hon har bland annat skapat för Hidden Mother, Stockholms Läns Blåsarsymfoniker och kvartetten Pärlor för svin.

Beställningsverk för Ljudbänken c/o Hökarängen (2019).