Att lyssna på det förflutna: ljudlandskap och ljudhistoria på Rosenborgs slott

DEL AV SOUND STUDIES FÖRELÄSNINGSSERIE

Christine Jeanneret
27 OKTOBER 2022, 14.15-16.00, LUX:C214

Kan vi lyssna på det förflutna med våra moderna öron? Vilka utmaningar möter vi när vi rekonstruerar ljudhistoria? Project SOUND: Soundscapes of Rosenborg består av innovativ forskning i ljudhistoria, med ett tidsspecifikt och platsspecifikt förhållningssätt. Christine studerar ljudlandskapen och vardagen under 1600-talet vid det danska hovet. Rosenborgs slott är unikt i Europa, med extremt välbevarade interiörer och en exceptionell samling, full av artefakter (skatkammer) som producerar ljud och brus, men också föremål som har tystats.

Hovet var en plats för makt och sällskaplighet. Genom att studera hovets ljudaspekter får vi en privilegierad möjlighet att även studera etikett, integritet, genus och ritualer. Tidiga moderna hov hade begränsat med visuell integritet. Det som kan höras eller inte höras blir därför mycket betydelsefullt. Auralitet, att gemensamt höra skriven text, utgör en gemenskap och inkluderar inte bara kungafamiljerna, utan också tjänare och besökare från flera samhällsklasser, tillsammans med djur, vagnar, kök och mat, trädgårdar, underhållning och musik.

Listening to the Past: Soundscapes and Sonic History at Rosenborg Castle

Christine Jeanneret

Ansiktsbild på Christine Jeanneret

Christine Jeanneret är musikforskare och docent vid Center for Privacy Studies vid Köpenhamns universitet. Hon står bakom SOUND, ett innovativt forskningsprojekt som syftar till att lyssna, höra och rekonstruera det danska hovets ljudlandskap. Hur lät det förflutna och hur kan vi rekonstruera det med uppslukande dynamiska utställningar? Christines forskning fokuserar på tidigmodern musik, ljud och hovstudier, med särskilt intresse för framförande och iscensättning, kroppen på scen, kulturutbyten och genusvetenskap.