Säg det med ett leende! Effekten av din röst, på dig själv och på andra

DEL AV SOUND STUDIES FÖRELÄSNINGSSERIE

Petter Johansson
6 OKTOBER 2022, 14.15-16.00, LUX:C214

Petter Johansson kommer att introducera en ny metodik för att utforska effekten av den emotionalitet som uttrycks i den mänskliga rösten. Denna signal har utvecklats för att informera såväl som för att påverka andra: när jag låter glad gör det dig glad; när det är ilska i min röst väger det jag säger mer. Men hur medvetna är vi om de känslomässiga signaler vi skickar? Och när vi uttrycker en känsla, påverkar vi också oss själva genom att lyssna på vår egen röst?

För att undersöka detta har Petter och hans forskargrupp anpassat tekniker från området maskinröstsyntes för att skapa en plattform som kan förändra den känslomässiga kvaliteten på människors tal i realtid (t.ex. i riktning mot lycka, sorg och rädsla), utan förseningar som bryter det naturliga samtalsflödet.

Say it with a smile! The impact of your voice, on yourself and others

Petter Johansson

Ansiktsbild på Petter Johansson

Petter Johansson är docent i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Bakom sig har han studier i filosofi och psykologi, en doktorsexamen i kognitions-vetenskap och post-doc-studier i Tokyo och London.

Image of Petter Johansson giving a lecture

Petter Johansson har utvecklat begreppet choice blindness tillsammans med kollegan Lars Hall. Begreppet har visat sig tillämpbart i en rad experimentella studier. Fyra av dem presenterades i Petter Johanssons doktorsavhandling, som kom 2006.